انتخاب سعید حاجی زاده به عنوان عضو شورای شهر تبریز نشانگر قدرت جعبه جادویی ارتباطات است

سعید حاجی زاده

توانمندی های تلویزیون در بحث ستاره سازی و برجسته کردن اخبار و تبلیغ شخصیت ها  کارکردهای متفاوتی را به جامعه افزوده است .

 انتخاب دوست خوبَ جوان و انرژیک مان سعید حاجی زاده  گوینده محبوب اخبار ورزشی شبکه سیمای استان به عنوان عضو شورای کلان شهر تبریز که نشانگر قدرت تلویزیون به عنوان رسانه توانمند و تاثیرگذار است به ایشان و دست اندرکاران عرصه رسانه  تبریک می گوییم باشد که همچون شعارش صدای رسای ما در شورا باشد. انشالله

توئیتر فاصله‌ها را کم‌رنگ می‌کند

محققان دانشگاه ایلینویز می‌گویند توئیتر اهمیت فاصله جغرافیایی را از بین برده و کاربران با فاصله دورتر علاقه‌ی بیشتری به تماس با یکدیگر دارند. آن‌ها می‌گویند کاربران برای کسب خبر هم لزوما دنبال رسانه‌های کشور خود نیستند.

به گزارش دویچوله، نتایج یک پژوهش تازه‌ در دانشگاه ایلینوز آمریکا می‌گوید که استفاده از شبکه‌ی اجتماعی توئیتر فاصله‌ها را از بین برده و باعث احوال‌پرسی و نزدیکی بیشتر دوستان با یکدیگر می‌شود. این نتیجه برخلاف باورهای رایج است که استفاده زیاد از شبکه‌های اجتماعی را باعث دوری و آسیب به ارتباط‌های اجتماعی افراد می‌داند.

این پژوهشگران بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون توئیت از ۷۰ میلیون کاربر از سراسر جهان را برای یک ماه بررسی و تحلیل کرده‌اند. این تحقیق می‌گوید به طور متوسط کاربران توئیت‌هایی از کاربران دیگر را بازنشر می‌دهند که با آن‌ها حدود ۱۰۰۰ کیلومتر فاصله دارند.

این تحقیق می‌گوید به طور میانگین اکثر کاربران توئیت‌های کاربرانی را منتشر می‌کنند که در کشور آن‌ها زندگی نمی‌کنند و به نوشته‌های کاربران در جغرافیای دورتر، علاقه‌مندی بیشتری نشان می‌دهند. بنا به این پژوهش کاربران با فاصله جغرافیایی بسیار طولانی از یکدیگر، پیغام‌های شخصی بیشتری نیز به یکدیگر ارسال می‌کنند.

این تحقیق محتوای توئیت‌های ۷۰ میلیون کاربر را بررسی نکرده و تمرکز این تحقیق شیوه‌های ارتباط و بازنشر و پاسخگویی کاربران به یکدیگر را بدون توجه به محتوا در نظر داشته است.

ادامه نوشته

یک هفته تحمل زندگی بدون تلفن همراه

حاضرید یک هفته بدون تلفن‌همراه زندگی کنید؟ دانش‌آموزان دبیرستانی در آلمان حاضر به انجام این فداکاری شدند. به گفته آنان آنگونه که والدینشان تصور می‌کنند، آن‌ها چندان هم به گوشی‌هایشان "معتاد" نیستند.

"محال است! من تلفن‌‌ام را تحویل نمی‌دهم!" این جملات واکنش اولیه ایزابل ۱۶ ساله به پروژه "یک هفته زندگی بدون تلفن همراه" بود که قرار بود در دبیرستان‌شان به اجرا درآید.

دانش‌‌آموزان دو کلاس دبیرستان "مارتینو−کاترینویم" در شهر برانشوایگ آلمان توافق کرده بودند تا در چارچوب این پروژه آزمایشی در مدت ذکر شده از تلفن‌های همراهشان استفاده نکنند. البته استفاده از تلفن خط ثابت، کامپیوترهای شخصی، رادیو یا تلویزیون در خانه ممنوع نبود.

هدف این پروژه در اصل یافتن پاسخی برای این پرسش بود که آیا نوجوانان تا آن اندازه که گمان می‌رود، به تلفن‌های همراهشان معتاد هستند؟‎

به گزارش دویچوله، این پروژه که ایده اصلی‌‌اش از سوی مسئولان شهر برانشوایگ مطرح شده بود، انعکاس وسیعی در آلمان پیدا کرد. به باور مانفرد ویلهاگه، مدیر این دبیرستان، علاقه رسانه‌های جمعی کشور به این موضوع شاید بیش از همه به برداشت نادرستی باز می‌گردد که والدین در خصوص فرزندانشان دارند؛ برداشتی که می‌گوید نوجوانان بدون تلفن همراه نمی‌توانند درست زندگی کنند.

گوشی‌های همه کاره

ادامه نوشته

رونمایی از سردیس پروفسور معتمدنژاد

آیین رونمایی از سردیس پروفسور کاظم معتمدنژاد، پدر علم ارتباطات ایران، ظهر دوشنبه 30 اردیبهشت با حضور استادان رشته ارتباطات و مسئولان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فرهنگسرای رسانه درتهران برگزار شد.

مهدی محسنیان‌راد گفت: به‌خاطر پیر بودن استاد معتمدنژاد نیست که به او «پدر ارتباطات» می‌گویند، بلکه به‌خاطر این است که ایشان در حق ارتباطات پدری کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این استاد رشته‌ی ارتباطات در مراسم رونمایی از سردیس پروفسور کاظم معتمدنژاد که در فرهنگسرای رسانه برگزار شد، با بیان این‌که همه‌ی ما اینجا جمع شده‌ایم تا بگوییم که محبت استاد معتمدنژاد در قلب‌های ما است، اظهار کرد: کمتر جلسه‌ای را دیده‌ام که همه به‌صورت یکپارچه برای تکریم یک پیام دور هم جمع شوند. البته تکریم یک پیام به معنای تکرار آن نیست، بلکه به معنای سرودن آن است.

او با اشاره به سوابق استاد معتمدنژاد در عرصه‌ی روزنامه‌نگاری و ارتباطات، گفت: ایشان در سال 1349 وقتی که دانشیار حقوق دانشگاه تهران بود استعفا داد و به عضویت هیأت علمی موسسه‌ی عالی ارتباطات درآمد و سال بعد، آن موسسه را به دانشکده تبدیل کرد. وقتی انقلاب شد، با تعطیل شدن دانشگاه‌ها، بسیاری از اساتید به خارج از کشور رفتند، اما استاد معتمدنژاد با این‌که در سال 1359 استاد رسمی دانشگاه پاریس شده بود، زمانی که سال 1362 دانشگاه‌ها بازگشایی شدند به ایران برگشت

ادامه نوشته

سریالهای ترکیه‌ای فقط 5درصد مردم ما را نشان می‌دهد

متاسفانه مردم ایران، ترکیه را از طریق فیلم‌ها و سریال‌ها می‌شناسند ولی این سریال‌ها فقط تصویری از 5درصد مردم ترکیه و قشر خاصی است. فردی که ترکیه را از طریق ماهواره پیگیری می‌کند فکر می‌کند ترکیه کشوری آمریکایی است.

بنیاد فرهنگی یونس امره از ماه می سال 2009 فعالیت خود را آغاز کرد. این موسسه به نام یکی از بزرگترین شاعران کلاسیک ترک نامگذاری شده است و تاکنون فعالیت‌های زیادی را انجام داده است. برخی از این فعالیت‌ها با همکاری خانه هنرمندان و شهر کتاب تهران برگزار شده است. «روزهای فرهنگی ترکیه» با مجموعه برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری مانند نمایش فیلم، کنسرت، نمایشگاه‌های عکس، لباس و معماری شهرهای ترکیه، برگزاری «همایش سعدی و یونس ‌امره در ایران و ترکیه»، برگزاری «همایش مولوی» و ... بخشی از برنامه‌هایی است که این بنیاد در ایران برگزار کرده است.

گسترش زبان و فرهنگ ترک در سطح جهان با محوریت زبان تجاری و اقتصادی جهت گسترش تجارت، استحکام دوستی و برادری بین ترکیه و کشورهای دیگر، کمک همه جانبه به معرفی ترکیه در سطح جهان، تأسیس انستیتوی تحقیقاتی یونس امره و تأسیس مراکز فرهنگی ترکیه در کشورهای خارجی بخشی از فعالیت‌های این موسسه است.

ادامه نوشته

همه سرگردانیم

اینکه شهروندان ایرانی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بسیار متفاوت از فضای واقعی رفتار می کنند، حرف تازه ای نیست. هر کسی به سادگی می تواند این مورد را در زندگی خودش ببیند. این چیزی است که برای شهروندان برای مثال اروپایی چندان قابل درک نیست، هرچند در جامعه ای مانند اروپا نیز لزوما زندگی واقعی و مجازی افراد بر هم منطبق نیست. با <<مسعود کوثری>>، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در مورد ایرانی ها در فضای مجازی گفت وگو کرده ایم؛ جایی که کوثری معتقد است عضویت در شبکه های اجتماعی حتی در جامعه ای مانند ایران نه فقط با هدف دوست یابی و لذت بردن است، بلکه به دلایل دیگری است که آن را از مهم ترین کارکردهای شبکه های اجتماعی می داند.


kowsarib.gif


یک بررسی اجمالی می تواند نشان دهد که فضای مجازی افراد در ایران با فضای واقعی به شکل محسوسی متفاوت است. این تفاوت به نحوی است که حتی برای افرادی که با فرهنگ ایرانی آشنا نیستند، عجیب و اندکی فریبکارانه به نظر می رسد. این مساله را چگونه می شود تحلیل کرد؟ چرا ما افراد جامعه ایران در زندگی واقعی و مجازی این همه متفاوتیم؟

ادامه نوشته

هفته ارتباطات؛ وضرورت تاسیس سازمان نظام روابط عمومی

امسال هفته روابط عمومی وارتباطات درفضایی مملواز همدلی درجامعه فعالان عرصه روابط عمومی وارتباطی برگزار می گردد اگرچه آماری ازتعدادمدیران،کارشناسان،کارمندان وتکنسین های دیداری وشنیداری وغیره رامشاهده نکردم اما می توان حدس زد به تعداددستگاه های اجرایی،پژوهشی،قضایی ونیز بخش تعاونی وخصوصی کشور صاحبان اصلی این هفته هستند از دیگرسوی روزنامه نگاران ودیگراعضاء خانواده بزرگ وگرانسنگ رسانه ها نیز اگرچه روزی مستقل به عنوان روز خبرنگاردارند نیز درنکوداشت این هفته شریک اند.

روزجهانی ارتباطات دریک نگاه
در۱۷ مه ۱۸۶۵ ميلادي "اتحاديه تلگرافي بين المللي" در پاريس تشكيل شد. ازآن تاريخ به بعد نام اين اتحاديه دستخوش تحول شد و سرانجام در ۳۰ اكتبر ۱۹۰۶ ميلادي در كنفرانس "اتحاديه تلگرافي بين الملل" تصميم گرفته شد كه "اتحاديه راديو و تلگرافي بين الملل" نيز تشكيل شود. در ۹دسامبر سال ۱۹۳۲ ميلادي به موجب "عهدنامه مادريد" با وحدت دو اتحاديه ياد شده فوق، "اتحاديه بين المللي ارتباطات دور" شروع به كار كرد. در واقع روز جهاني ارتباطات يادآور تأسيس اين اتحاديه ها براي پيشرفت ارتباطات است.
ادامه نوشته