پسر بچه کلاس ششم با اینترنت حساب پدرش را خالی کرد

 

رئیس پلیس فتا استان آذربایجان‌شرقی گفت: پسر بچه‌ای کلاس ششم که از حساب بانکی پدرش به صورت اینترنتی پول برداشت می‌کرد، شناسایی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمد قاسملو ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: چندی پیش در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر اینکه از حساب بانکی وی به صورت اینترنتی مبالغی برداشت شده است این موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.وی افزود: با بررسی تخصصی توسط کارشناسان، مشخص شد که مبلغ مورد شکایت شاکی از طریق دستگاه پوز یکی از شرکت‌های خرید و فروش کامپیوتر انجام گرفته است.

قاسملو اضافه کرد: در ادامه تحقیقات مدیر شرکت به این پلیس احضار و اعلام داشتند که پسر بچه دبستانی با حضور در شرکت وی و با انتقال وجهی از حساب مورد شکایت سفارش یک دستگاه تبلت را کرده است، مشخصات ارائه شده از طرف وی به شاکی اعلام و مشخص شد که پسر شاکی است.وی تصریح کرد: شاکی به اتفاق پسرش به این پلیس دعوت و مشخص شد که دانش آموز کلاس ششم بوده و در تحقیق از وی اعلام داشتند که از پدرم درخواست خرید تبلت را کرده که وی از خریدن آن امتناع و به ناگزیر کارت و مشخصات بانکی پدرم را بدست آورده و اقدام به استفاده از آن در شرکت کامپیوتری برای واریز ودیعه تبلت کرده‌ام.

رئیس پلیس فتا استان آذربایجان شرقی خاطر نشان کرد: آگاهی والدین و خانواده‌ها از مهارتهای زندگی و نحوه تربیت فرزندان ، موجبات ارتقاء سطح آگاهی افراد خانواده شده و به نوعی موجبات نزدیکی فرزندان به والدین می‌شود. بزه‌های اتفاق افتاده در فضای مجازی، اکثرا به علت عدم آگاهی والدین از خطرات اینترنت و فضای مجازی بر می‌گردد.

اثر بخشی ؛ مهمترین سوال بی پاسخ همایش های روابط عمومی.

نزدیک به یک دهه است که همایش ها و کنفرانس های روابط عمومی تحت عنوان های مختلف در ایران برگزار می شوند و بسیاری از مدیران، کارشناسان، کارگزاران روابط عمومی در این نشست ها شرکت می کنند . این مساله که همایش ها با چه انگیزه های مادی و معنوی برگزار می شوند خود جای بحث و گفت و گو جداگانه ای دارد ولی این که تا چه اندازه تاکنون موفق بوده اند و توانسته اند به اعتلای دانش و حرفه روابط عمومی کمک کند و جایگاه آن را ارتقا بخشند مساله ای بسیار مهم می باشد؛ چرا که شرکت کنندگان با صرف هزینه های سنگین سازمانی بیشتر در این گردهمایی ها شرکت می کنند و قاعدتا این حضور باید آثار و نتایج کاربردی داشته باشد و بر اعتلای و پیشرفت روابط عمومی بیفزاید ولی چنانچه از نتایج برمی آید، این است که چنین نیست و حتی بسیاری از کارشناسان روابط عمومی نیز بر ناموفق بودن برخی از این همایش ها صحه می گذارند.

با وجود این که بیشتر متخصصان روابط عمومی هر ساله در یکی از این همایش ها و کنفرانس ها شرکت می کنند و قدر مسلم که باید طی این سال ها وضعیت روابط عمومی ها دگرگون شده باشد ولی برخی از این نشست ها  نتیجه قابل قبولی نداشته اند و طی این سال ها روابط عمومی از لحاظ علمی پیشرفت خاصی نداشته است . چرا که در طی این سال ها پیشرفت روابط عمومی در ایران صرفا از بعد تکنولوژیک، نرم افزاری بوده و ابزارهای ارتباطی بوده است و از لحاظ علمی و آموزشی و بعد علمی و کاربردی پیشرفتی مبنی بر افزایش دانش روابط عمومی ها در سازمان ها مشاهده نمی شود و با وجود این که هر ساله بخشی از بودجه سازمان ها صرف هزینه حضور در این همایش ها می شود و لیکن در بعد عملیاتی هنوز هم آموزش معضل اساسی و اصلی روابط عمومی در ایران است.

تاکنون نقدهای بسیاری بر برگزاری همایش های روابط عمومی شده است که بیشتر آنها به جا و درست می باشد البته منکر برگزاری این همایش ها و کنفرانس ها و سمپوزیوم ها نیستیم و بر جایگاه شان در پیشرفت علم و دانش صحه می گذاریم ولی برگزاری کنفرانس ها و نشست هایی که علمی باشد و باری از دوش جامعه روابط عمومی بردارد.
  

هدف از برگزاری همایش های تخصصی چیست علم آموزی ؟!

ادامه نوشته

آینده وب، تحت تاثیر محتوای پویا و هوشمند

وب به‏عنوان شیوه‏ای برای تبادل اطلاعات نخست در سال ۱۹۸۹ توسط فیزیکدانی به نام تیم برنرز-لی طراحی شد و چهار سال بعد در ۱۹۹۳ از طریق سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا (CERN) به عنوان ابزاری عمومی و رایگان معرفی شد. هدف اولیه از اختراع وب تسهیل اشتراک‏گذاری اطلاعات بین دانشمندان در محافل علمی و سازمان‏های مختلف در کل جهان بود. اما تنها چند سال کافی بود تا وب از ابزار ارتباطی محدود و در اختیار نخبگان علمی به وسیله‏ای عمومی تبدیل شود.

وب در این سال‏ها شتاب‏دهنده و گاهی عامل اصلی تحولات علمی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی در سراسر دنیا بوده است و هم‏اکنون نقش قابل توجهی در زندگی ما دارد. وبی که امروز می‏شناسیم شباهت زیادی با وب اولیه ندارد و به‏همین نسبت می‏توان تصور کرد وب آینده نیز بسیار متفاوت از امروز خواهد بود.

در دو دهه گذشته دنیای وب دستخوش تغییرات فراوانی شده است. در این مدت پروتکل‏های مختلفی به‏وجود آمده‏ و مورد استفاده قرار گرفته‏اند، برخی همچنان سهمی از فضای وب دارند و برخی دیگر به فراموشی سپرده شده‏اند. کاربران وب نیز تقشی متفاوت از روزهای اولیه دارند و از جایگاه مصرف‏کنندگان به موقعیت تعامل‏گران فعال ارتقا پیدا کرده‏اند.

آینده وب، موضوع مورد توجه بسیاری از کارشناسان و آینده‏پژوهان فناوری است. تحولات وب از منظری با نسل‏های متفاوت «وب ۱»، «وب ۲»، «وب ۳» و غیره نام‏گذاری شده‏اند و به همین ترتیب گمانه‏زنی‏های درباره آینده وب از طریق این شماره‏ها انجام می‏شود. در این نسل‏های متفاوت وب، کاربران، وب‏سایت‏ها، شرکت‏های تجاری، ابزارهای مورد استفاده، شیوه‏های تعاملی و ارتباطی و موارد دیگر دستخوش تغییر می‏شوند.
به‏مناسبت ورود به سومین دهه دسترسی آزادانه به وب، در اینجا یکی از مفاهیمی که در سال‏های اخیر در دنیای وب مطرح شده و به‏اعتقاد برخی کارشناسان در دنیای آینده وب نقش قابل توجهی دارد، یعنی محتوای پویا، به‏اختصار معرفی می‏شود.

محتوای پویا یا هوشمند

ادامه نوشته

اولین تلفن همراه در ایران+عکس

اولین تلفن همراه موجود در ایران که شکل و شمایلی به تلفن‌های همراه امروزی ندارد، متعلق به ناصرالدین شاه بود.

براساس متن منتشر شده در سایت ویکی پدیا، شکل و شمایل این تلفن همراه که در سال ۱۲۳۰ تولید شده است به تلفن‌های همراه امروزی شباهتی ندارد.

این تلفن همراه در سفرها همراه ناصرالدین شاه بوده و در زمان نیاز به کابل‌های کشیده شده بین راه وصل و با مخاطب مورد نظر تماس تلفنی برقرار می‌ شد.  این تلفن دارای راهنمای فارسی بوده و ساخت کارخانه «البیس» شهر زوریخ سوئیس است.





پرداخت یارانه مطبوعات شفاف شد

معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دستور العمل پرداخت یارانه مطبوعات را اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این دستور العمل  به منظور اصلاح و روشمند سازی نظام پرداخت یارانه به مطبوعات و نیز شفافیت و وضوح هر چه بیشتر در نحوه تخصیص اعتبارات این بخش در اجرای آیین نامه نحوه پرداخت یارانه در حوزه نشر و مطبوعات مصوب 88/8/13 هیات وزیران، پس از هم اندیشی با شماری از مدیران مسوول و کار‌شناسان مطبوعات در قالب کارگروهی مشورتی با عنوان «اقتصاد مطبوعات» به تصویب رساند.

جلسات کارگروه یاد شده در تاریخ‌های اول، هشتم، پانزدهم و بیست و نهم مهر ماه سال جاری با حضور مسوولان معاونت و آقایان علیرضا بختیاری (مدیر مسوول روزنامه دنیای اقتصاد و هفته نامه تجارت فردا)، علی اکبر بهبهانی (مدیر عامل شرکت تعاونی مطبوعات)، سعید تقی‌پور (صاحب امتیاز روزنامه جهان اقتصاد و مدیرکل پیشین مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی)، سید محمد صفی‌زاده (مدیر مسوول گروه نشریات ابرار)، سید علاء الدین ظهوریان (مدیر عامل شرکت پیام همشهری و مدیرکل پیشین مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی)، امیر عباس فتاح‌زاده (مدیر مسوول نشریه سلامت)، سید جلال فیاضی (مدیر مسوول هفته نامه فرا خبر و مدیرعامل پیشین خبرگزاری جمهوری اسلامی)، مصطفی کواکبیان (رییس انجمن مدیران روزنامه‌های غیر دولتی) و بیژن مقدم (مدیر مسوول روزنامه جام جم) تشکیل شد که دستورالعمل حاضر، حاصل نظرات کار‌شناسی و مشورتی نامبردگان است
ادامه نوشته

ادوارد اسنودن و زلزله در دنیای حریم خصوصی

افشاگری‌های اسنودن تاثیری زلزله‌آسا بر پیش‌فرض‌های رایج درباره ارتباطات داشت. حالا می‌دانیم که در عصر انفجار اینترنت٬ از حریم خصوصی چیزی جز "توهم" باقی نمانده و امنیت بر لبه تیغ است.

افشاگری‌های ادوارد اسنودن٬ متخصص جوان امنیت دیجیتال درباره پروژه «پریسم» و جاسوسی‌های گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) روی ارتباطات دیجیتال شهروندان در سراسر جهان آن‌قدر تکان‌دهنده بود که حالا بحث درباره «تاثیر اسنودن» (Snowden Effect) را در عرصه‌های گوناگونی می‌توان پی گرفت؛ از معادلات ژئوپلتیک و دیپلماتیک سیاست جهانی گرفته تا زیر و بم زندگی آنلاین و آفلاین شهروندان در هر نقطه‌ای از کره زمین که به شبکه‌های جهانی ارتباطات متصل است.

اسنودن با صدایی رسا و به شکل مستند اهمیت حراست از حریم خصوصی و امنیت آنلاین کاربران در برابر تلاش‌های پنهان و سیستماتیک دولت‌ها برای شنود٬ رهگیری و تجسس الکترونیک ارتباطات دیجیتال را به دنیا نشان داد. او نشان داد که اینترنت در کنار همه مواهبی که برای جوامع بشری به ارمغان می‌آورد٬ تا چه اندازه شهروندان را در برابر جاسوسی مخوف دولت‌ها آسیب‌پذیر می‌کند.

اسنودن نشان داد که در عصر اینترنت دست دولت‌ها آن‌قدر برای تجسس در ارتباطات باز است که حتی داده‌ها و پیام‌های رمزگذاری‌شده هم از گزند برنامه‌های تهاجمی آنها برای جاسوسی در امان نیستند و در یک کلام٬ حریم خصوصی حتی اگر نمرده باشد٬ عملا در عصر انفجار اینترنت "توهمی بیش نیست" و روش‌های رایج کاربران سراسر جهان برای به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها٬ در برابر سیستم جاسوسی دولت‌ها آسیب‌پذیری‌های بسیار بزرگی دارد.

آگاهی‌بخشی و شفافیت٬ مقدمه تغییر روند مسلط

ادامه نوشته

هرچقدر بیشتر پیامک ارسال کنید خواب‌تان کمتر می‌شود

محققان آمریکایی به این نتیجه رسیده اند که هرچقدر در طول روز بیشتر پیامک بنویسید هنگام شب با مشکلات خواب بیشتری رو به رو می شوید.

به گزارش خبرگزاری مهر، کارشناسان هشدار دادند بسیاری از افراد مدعی هستند که بدون تلفن همراه خود نمی توانند زندگی کنند، این نوع اعتیاد ضررها و تبعات بسیاری با خود به همراه دارد که یکی از آن مشکلات خواب است.این محققان اعتقاد دارند که مشکلات خواب این افراد به این علت است که آنها احساس می کنند برای پاسخ دادن سریع به پیامکهای خود بدون توجه به زمان دچار استرس ذهنی می شوند و افرادی که با قرار دادن تلفن کنار تخت می خوابند به این معنا است که آمادگی دارند با تمام پیامکهای دریافتی در طول شب از خواب بیدار شوند.

کارلا مورداک از دانشگاه واشنگتن لی به این نتیجه رسیده است که بدون در نظرگیری سطح استرس، دانشجویان سال اولی که بیشتر پیامک ارسال می کنند کمتر می خوابند.وی از دانشجویان خواست به پرسشهایی پاسخ دهند که رفاه عاطفی و مشکلات خواب آنها را ارزیابی می کرد و پس از آن به طور تخمینی تعداد پیامکهایی که آنها به طور متوسط در روز ارسال می کنند را بررسی کرد.

دکتر مورداک برای ارزیابی کیفیت خواب دانشجویان از شاخص کیفیت خواب پیتزبورگ استفاده کرد. این ابزار چند بعد از کیفیت خواب چون طول خواب، میزان زمانی که افراد برای به خواب رفتن نیاز دارند، میزان زمانی که در حالت خوابیده در رختخواب می گذرانند، مزاحمتهای در طول شب، خواب آلودگی در طول روز را بررسی می کند.نتیجه اصلی در این تحقیقات این بود که هرچقد میزان پیامکهای روزانه بیشتر شود، مشکلات خواب افراد افزایش می یابد.دکتر مورداک یادآور شد که نتایج به دست آمده توسط وی یافته های پیشین را مبنی بر ارتباط بین استفاده از تلفن همراه و مشکلات خواب در نوجوانان و بزرگسالان جوان تأیید می کند.

این تحقیق همچنین به این نتیجه رسیده است که ارسال پیامکهای متنی به استرس ناشی از روابط نیز مرتبط می شود. این نتایج مرتبط با هم نشان دهنده این است که ارسال پیامک با تعداد زیاد ممکن است در دوره های پر استرس مشکل زا شود.