مطالعه مشابهي در اوت سال 2006 نشان مي‌داد كه تنها 12 درصد از وب گردان به پادكست علاقه دارند و نسبت به دانلود و گوش دادن آنها مبادرت مي‌كنند. مطالعه‌اي كه چندي قبل‌تر از آن يعني در فوريه و آوريل همان سال انجام شده بود آمار كمتري را نشان داده بود و براساس آن، پادكست‌ها فقط مطلوب 7 درصد از جامعه وب‌گردان آمريكايي بودند و آنها تنها بخشي از اين جامعه بودند كه به دانلود آنها علاقه‌مندي نشان مي‌دادند.

مردها پادكستي‌تر از زن‌ها

از اين‌رو تحقيقات جديد مؤسسه پيو براي پادكست‌باز‌ها و آنها كه علاقه‌اي به بارگذاري فايل‌هاي صوتي خود در اينترنت دارند خبر خوشي به همراه دارد و اينكه بازار اين مديوم رسانه‌اي براي حضور در فضاي مجازي بسيار داغ است.

 اين مطالعه جديد كه به تازگي در برخي از روزنامه‌هاي آمريكا منتشر شده، سواي از اين نشان مي‌دهد كه مردها نسبت به زن‌ها علاقه بيشتري به دانلود پادكست‌ها دارند و 22 درصد از مردان آنلاين در برخورد با فايل‌هاي پادكست آنها را دانلود مي‌كنند اما اين آمار در مورد زن‌هاي آنلاين تنها به 16 درصد خلاصه مي‌شود. با اين همه برعكس تصور، اين افراد مسن و پير نيستند كه علاقه‌مند به گوش دادن پادكست‌ها هستند بلكه اين تحقيق نشان مي‌دهد كه وب‌گردان اينترنتي كه سن آنها كمتر از 50 سال است مشخصا علاقه‌مندي بيشتري به دانلود اين فايل‌هاي شخصي صوتي در اينترنت دارند.

از ميان اين افراد كه همگي زير پنجاه سال داشته‌اند، 23‌درصد از آنها به دانلود پادكست و گوش دادن به آن علاقه داشته و اين كار را انجام داده‌اند و چهار درصد از آنها در پاسخ‌هاي خود گفته‌اند كه همين ديروز يكي دانلود كردم و همانگونه كه معلوم است افراد آنلاين بالاي پنجاه سال تمايل زيادي به دانلود پادكست‌ها نداشته‌اند و تنها 13 درصد از آنها گفته‌اند كه پادكستي گوش داده يا دانلود كرده‌اند و تنها يك درصد از اين تعداد در پاسخ‌هاي خود گفته‌اند كه همين ديروز يكي از آنها را دانلود كرده است.

از آنجا كه پهناي باند در دانلود هرگونه فايلي نقشي مستقيم و مؤثر دارد، افرادي كه در خانه چنين مزيتي دارند و به باند پهن متصلند نسبت به ساير كاربران اينترنتي، علاقه‌مندي بيشتري براي دانلود پادكست‌ها از خود نشان داده‌اند. با اين همه در اين مطاله آمده است كه پادكست، به موضوعي تثبيت شده در زندگي روزمره كاربران اينترنتي بدل شده طوري‌كه سه درصد از كل كاربران اينترنتي كه نظرسنجي از آنها به عمل آمده در همان روز يك پادكست دانلود كرده بوده‌اند و 17 درصد از اين تعداد ابراز داشته‌اند كه اين كار روزانه آنها در اينترنت بوده و هست.

در اين تحقيق همچنين آمده است كه در نوامبر 2006 پادكست الي (Podcast Alley)، يكي از معروف‌ترين دايركتوري‌هاي پادكست در اينترنت، بيش از 26 هزار پادكست زيرمجموعه خود داشته است كه شامل يك ميليون اپيزود بوده است. اين مطالعه همچنين نشان داده است كه اين تعداد در اين بازه زماني تقريبا دوبرابر شده و به 43 هزار پادكست و دو ميليون اپيزود رسيده و در Podcast Alley ليست شده است. در اين ميان شاخه فناوري با چهار هزار پادكست محبوب‌ترين و مشهورترين بخش در اين دايركتوري بوده است. همچنين در اظهار نظر مكتوبي كه يكي از اعضاي گروه تحقيق مؤسسه پيو به روزنامه گاردين ارسال كرده آمده است: فضاهاي دانشگاهي نيز نقش بسيار مهمي در توليد و افزايش استفاده از پادكست داشته‌اند.

بسياري از كالج‌ها و دانشگاه‌ها هم اينك انواع مختلفي از سخنراني‌ها و مجموعه‌اي از سخنوران معروف دانشگاهي را در فهرست توليد پادكست خود در آورده‌اند و آنها را از اين طريق در اختيار علاقه‌مندان قرار مي‌دهند. در ادامه اين يادداشت مي‌خوانيم: برخي از اساتيد دانشگاه‌ها تجربه‌هاي متفاوتي از پادكست به دست آورده‌اند مثلا پادكست‌هايي از خودشان يا دانشجويان موفق‌شان را تهيه و از طريق اينترنت در اختيار ساير دانشجويان قرار داده‌اند و از دانشجويان خواسته‌اند تا اظهارات و تكاليف دانشگاهي خود را به جاي روش سنتي نوشتن روي ورق به‌صورت پادكست تهيه و روي اينترنت بگذارند.

همه « ‌اي پاد» دارند

درست مانند دانلود پادكست‌ها، استفاده از‌ اي‌پاد و ‌ام‌پي‌تري پلير‌ها نيز در آمريكا به شدت افزايش پيدا كرده است. جوانان 18تا 29 سال مهم‌ترين مشتريان استفاده از ‌اي‌پاد و ‌ام‌پي‌تري پلير هستند و 61 درصد از آنها نيز وسائلي با كاركرد مشابه در اختيار دارند. مطالعه قبلي مؤسسه پيو در همين زمينه در سال 2007 نشان داد كه 34 درصد از آمريكايي‌هاي بالغ و 43 درصد از كاربران اينترنت در آمريكا يا يك ‌اي‌پاد و يا يك ام‌پي‌تري پلير از خودشان داشته‌اند كه در واقع در قياس با سال 2006 رشدي 20درصدي در جمعيت و 26 درصدي در ميان كاربران اينترنتي داشته است.